I dagens läge är många människor förvirrade gällande begreppet könsneutral. Speciellt utmanande är det för oss som jobbar med barn och unga. Vi bör ju stödja barn och ungdomar i deras könsidentitet, så de utvecklar ett sunt förhållningssätt till sin egen sexualitet.
För vissa kanske begreppet sexualitet är flummigt. Sexualitet och sex är två skilda saker. Sexualiteten är en del av vår personlighet. Den påverkas starkt av vår könsidentet, hur vi vill uttrycka oss och hur vi beter oss i kontakt med andra människor och speciellt i nära relationer. De flesta känner sig tillfreds med det kön de har från födseln, men inte alla. Barn söker sin egen identitet, och det är viktigt att stödja dem i processen att skapa en sund självbild. Det kan hända att en flicka ibland vill leka att hon är en pojke. Det betyder inte att hon nödvändigtvis vill vara en pojke. Men ibland är det verkligen så att en flicka starkt känner sig som en pojke eller tvärtom. Sen finns det de som inte känner igen sig riktigt i nåndera könet. Det kan vara en lång process att hitta sig själv.
Att börja behandla alla människor som könsneutrala tycker jag går till överdrift. Men varför inte låta barnen göra lite fler egna val. Om min pojke vill ha en rosa blus på sig så är det väl fullständigt okej. Vill min pojke leka med dockor får han också gärna göra det. Men köper jag kläder eller leksaker åt pojkarna så blir det nog inga klänningar eller speciellt mycket dockor. Ibland tycker jag om att köpa kläder i tjejigare färger, som jag ändå tycker passar på pojkar. Jag gillar också att köpa kläder i könsneutrala färger, som gult till exempel. Då jag går till affärer där det finns flick- och pojkkläder skilt, så köper jag ibland nåt från tjejsidan. Men oftast blir det pojksidan. Enstaka dockor finns hemma hos oss. Men jag vill inte truga tjejiga grejer på dem. De har inte heller uttryckt sin önskan om att få vara det andra könet, så på det sättet slipper jag lätt undan. Jag har ändå gjort mitt bästa för att visa att vem de än är så är de accepterade och älskvärda.
